Je jasné, že automobily nejsou zrovna jednoduchá zařízení, zvláště pak ta moderní. Mnohdy se liší i v takových věcech, jako je způsob pohonu. Zatímco valná většina z nich má pohon pouze na dvě kola, některá z nich jej mají i na čtyři. A ačkoliv automobiloví nadšenci samozřejmě velmi dobře vědí, co to znamená, u laika to může vyvolat zmatenou reakci, a to i u těch, kteří mají řidičský průkaz. Proto je dobré vědět, o co se vlastně jedná, než takový vůz půjdeme koupit.
Asi je jasné, že běžné osobní auto má čtyři kola. Co však mnoho lidí neví, je to, že k běžné jízdě po silnici jsou v podstatě potřeba pouze dvě zadní. Přední slouží k udávání směru a k balancování, není tedy potřeba, aby byla poháněna. Toho si ostatně můžeme všimnout, když nám vůz například zajede do díry, kde se zadní kola protáčí.
Aby se tento problém vyřešil, začala se prodávat auta právě s pohonem na všechna čtyři kola. Ta mají tu výhodu, že zabírat nemusí jen ta zadní, nýbrž svou práci mohou odvést i ta přední. To představuje velkou výhodu především ve členitém, nerovném terénu, plném děr a výmolů. I proto jej najdeme nejčastěji u terénních aut.
Zde se samozřejmě můžeme ptát, proč není tento čtyřkolový pohon u všech modelů. Přeci jen, i když s autem jezdíme výhradně ve městech, stále se může stát, že se náhodou ocitneme mimo cestu. V takové situaci je přeci lepší, když zabírají i přední kola. A je to také pravda. Ukazuje se však, že situace zde není ani zdaleka tak jednoduchá.
V první řadě je tu fakt, že tento typ pohonu je podstatně dražší na konstrukci, což by samozřejmě zvýšilo i cenu vozidla. Je to ostatně i jeden z důvodů, proč jsou terénní automobily ve srovnání s těmi běžnými tak drahé. A tato věc, kterou většina z nás za celou dobu používání auta nevyužije, je něco, za co si lidé příliš nechtějí připlácet.