Zůstat, jak se říká, viset někde na cestě na vytouženou dovolenou je pořádné mrzení. Kde sehnat místního mechanika? Jak dlouho bude oprava trvat? Kolik bude stát? Tyto myšlenky se vám jistě začnou honit vaší hlavou, hlavou vaší partnerky. Děti mají jinou starost. Aby jim nedošla data.
První co vás napadne, že by se mohlo pokazit, je motor. Tady, ale můžete být celkem v klidu. Pokud tedy vaše auto nemá naběháno půl milionu kilometrů. V těchto případech je to vždy trochu sázka do loterie.
Běžně opotřebovanému motoru, pokud zajistíte vše, aby mohl v pohodě běžet, se v podstatě nemá co stát. Proto věnujte pozornost kvalitě a množství oleje. Pokud od výměny oleje jste už něco najezdili, vyplatí se jej vyměnit, nechat přitom motor propláchnout a samozřejmě vyměnit i olejový filtr. Kdo maže, ten jede. Tak na to nezapomeňte.
Další důležitá věc, která může poškodit motorovou jednotku je závada na chlazení. Nedostatek chladicí kapaliny, její únik, byť nepatrný, závada na vodní pumpě. Proto již nějakou dobu před odjezdem na dovolenou, sledujte, zda se vám kapalina pomaloučku neztrácí. Pokud vyrážíte někam vysoko do Alp, vyplatí se věnovat pozornost i nemrznoucí směsi. I v létě se můžete dostat do minusových teplot.
Kromě hladiny chladicí kapaliny alespoň vizuálně a pohmatem zkontrolujte vedení vody v motoru. Jde především o to, abyste případně objevili poškození hadic a jejich přírub. Zjistíte-li toto, nechte určitě poškozené hadice a hadice, které mají životnost zřejmě za sebou vyměnit.
Také věnujte pozornost elektroinstalaci. Zjistěte, jestli všechno spíná, startér funguje bez podezřelých zvuků a klepání. Na holičkách vás může nechat na dovolené i spojka. Spíná v pohodě? Vrací se spojkový pedál? Není cítit při řazení? Tyto symptomy by vás měli dostatečně varovat. Samozřejmě věnujte pozornost tomu, aby vaše auto bylo v pořádku i z hlediska pravidel silničního provozu. Zkontrolujte všechna světla, blinkry, mlhovky. A co klakson. Troubí?